9 Haziran 2018 Cumartesi

İKİ FARKLI SİMGE, İKİ FARKLI ÜLKE: "ŞABAN VE RECEP!"

Sinemamızdaki iki farklı tipleme, aslında bize, Eski Türkiye ile "Yeni Türkiye" diye yutturulmaya çalışılan çürümüş Türkiye'nin kodlarını verir!.. Evet bu iki farklı tipleme iki ayrı dönemin, iki ayrı ülkenin farkını simgeler... Bunlar; Kemal Sunal'ın "ŞABAN" tiplemesiyle, Şahan Gökbakar'ın "RECEP İVEDİK" tiplemeleridir... 

Yeşilçamın altın çağının komedi oyuncusu Kemal Sunal'ın oynadığı "Şaban" tiplemesinin gerçek değeri, bugün içine düştüğümüz "Recep İvedik" tiplemesinin sefaleti karşısında, çok daha iyi anlaşılmaktadır.

Kemal Sunal'ın yarattığı "Şaban" tiplemesi o "Eski Türkiye"yi simgelerken bu tiplemede sıcak ve naif bir samimiyet vardır. Bugün Türk insanına komedi filmi diye yutturulmaya çalışılan "Yeni Türkiye"nin "RECEP İVEDİK" tiplemesi ise tam tersine vandal, kaba ve olumsuz bir tiplemedir!..

Kemal Sunal'ıon oynadığı "ŞABAN" tipi, bugünün maganda kahramanı "RECEP İVEDİK"e bence her açıdan fark atar, tur bindirir. Çünkü Şaban, maganda değildir. Şaban filmlerinde magandalık övülmez, yüceltilmez, neredeyse örnek gösterilmez. 

Şaban filmlerinde Türk insanının artık tamamen yitirdiği samimi, içten, saf ve naif bir duruş vardır. Yalındır, doğaldır ve en önemli farkı bu filmlerde iyi karakter Şaban, kötülere karşı mutlaka kazanır. Köyünden şehre göç eden Şaban, saf haliyle şehirde rant peşinde koşan mafya babalarıyla, halkı dolandıran kötülerle mücadeleye girişir ve sonunda hep Şaban kazanır. Hep kötülerin kazandığı gerçek hayatın karşısında Şaban'ın iyiler adına kazanması insana moral verir!.. Oysa her şeyin kirlendiği günümüzün "Recep İvedik" tiplemesinde; kötülük, magandalık övülür, yüceltilir. Nasıl zamanında Oğuz Aral ustamızın Gırgır mizah dergisinde karikatürlere ilk kez konu olan "Maganda" tiplemeleri eleştirilirse, Şahan Gökbakar'ın "Recep İvedik" tiplemesinde bunun tam tersi bir yol izlenerek magandalık sevimli gösterilmeye çalışılır!.. Recep İvedik film boyunca, geğirir, osurur, iğrenç sesler çıkarır, her türlü kabalığı yapar ve o filmlerden çıkan ortaokul düzeyi öğrenciler daha sinemanın kapısında "Recep İvedik"leşerek, ona benzer hareketler yapmaya başlarlar. Bakın bunu bizzat gözlemleme şansım oldu benim, zira Kadıköy'de "Recep İvedik" film serisinin hepsinin oynatıldığı Rexx Sinemasının sokağında yaşadım 27 yıl boyunca ve o filmlerden çıkan orta okul-lise çağı erkeklerin sinema önündeki hareketlerini de penceremden gözlemledim.

Kısacası; Ertem Eğilmez gibi bir okulun ve ekolün oyuncusu olan Kemal Sunal "ŞABAN" tiplemesiyle kötülere karşı iyilerin kazanmasını, çeşitli saflık ve sakarlıklarla anlatırken, 2000'lerin derin çürüme yıllarının anti kahramanı olan Şahan Gökbakar'ın "Recep İvedik"i kendisi kötü ve maganda bir kahramanı bize göstererek, kötülerin yenilmesinin de önüne geçmiştir aslında... 

CİHAN DEMİRCİ (9 Haziran 2018)