15 Ocak 2013 Salı


FRANSIZ ÇİZER TARDİ 
FRANSIZ DEVLET 
NİŞANINI REDDETTİ

Fransa’da en büyük devlet nişanı Legion D’honneur’a layık görülen ünlü Fransız çizgi romancı,yazar ve illustratör Jacques Tardi, ödülü kabul etmeyeceğini açıkladı. 1946 doğumlu Jacques Tardi, daha önce Orhan Pamuk’un da layık görüldüğü ödülü ‘özgür bir adam olarak kalmak istiyorum’ vurgusuyla reddetti. Fransızların ünlü çizeri “Bazı güçlerin esir aldığı bir insan olmak yerine özgür kalmak istiyorum” diye konuştu.

Ödülün kendisine verildiğini şaşkınlıkla medyadan öğrendiğini söyleyen Tardi, herhangi bir ödül ya da taltif istemediğini belirtti ve şöyle konuştu: “Hiçbir şey istemiyorum. Asla istemedim. Hiçbir iktidarla anılmak istemiyorum. Bunu bana verenler benim eserlerimden hiçbir şey anlamamışlar demek.”

Ünlü çizerin reddettiği ödülü daha önce de Louis Aragon, Albert Camus, Claude Monet, Hector Berlioz, Jean-Paul Sartre ve Simone de Beauvoir da reddetmişti. 29 Ekim’de ödüle layık görülen Nobel ödüllü yazar Orhan Pamuk ise bundan büyük mutluluk duyduğunu açıklamıştı. Bu arada Le Parisien gazetesinin yaptığı ankete katılanların yüzde 92’si, Fransa’nın en büyük devlet nişanının bazı yazarlar tarafından reddedilmesine şaşırmadıklarını ifade etti. Legion d’honneur (Onur Nişanı), Napoleon Bonaparte’ın 1802 tarihinde imzaladığı bir kanun ile oluşturulmuştu.

Bir çizere, bir yazara, bir sanatçıya yakışan, onurlu bir duruş sergileyen Tardi'nin bu ülkede her türlü ödüle ödüle balıklama atlayan sanatçı müsvettelerine de örnek olması dileğiyle... (Çok zor hatta olanaksız gözüken bir dilek ama biz gene de dileyelim:)))