25 Eylül 2007 Salı


Mizah Üretenler Derneği Başkanı Ergin Gülen,
çizer Tayyar Özkan'ı yanıtladı:

'Türk çizerleri tembel değil'

Geçtiğimiz hafta Cumhuriyet gazetesinde Mehlika Akgün imzalı bir Tayyar Özkan röportajı yayınlanmıştı. Bu röportajı belki de internet ortamına taşıyıp, sizlerden görüş bekleyen tek site olan MİZAHHABER'e, tek yanıt duyarlılık gösteren Oğuz Gürel arkadaşımızdan gelmişti. 25 Eylül Salı günü Cumhuriyet'te, gene Mehlika Akgün imzasıyla Tayyar Özkan'a bir yanıt daha geldi...ŞİMDİ ERGİN GÜLEN'İN BU YANITINI OKUYALIM...


Mizah Üretenler Derneği Başkanı Ergin Gülen , çizer Tayyar Özkan 'ın " Türk çizerleri tembel" değerlendirmesini " Türk çizerleri çok çalışkan. Birçok ülkede karikatür müzesi, karikatürcüler derneği yok. Birçok ülkede mizah dergisi yayınlanmıyor. Ancak Türkiye'de bunların hepsi var. Biz, Mizah Üretenler Derneği olarak her yıl mizah ödülleri veriyoruz. Ayrıca, bugün birçok çizer yurtdışında karikatür ödülü alabiliyor. Bunun son örneği Japonya'da 1.'lik ödülü alan Mehmet Aslan'dır " diye yanıtladı.


'TÜRK KARİKATÜRÜNÜN GERİLEMESİNİN
NEDENİ OĞUZ ARAL'DIR'


İlhan Selçuk ile Turhan Selçuk 'un birlikte çıkardıkları "Dolmuş" dergisinde başladığı karikatür yaşamında 50. yılını doldurduğunu belirten Gülen, "Türk karikatürünün bugün duraklama ve gerileme döneminde olmasının nedeni Oğuz Aral' dır. Aral, çok usta bir çizerdir ve entelektüel bir kişidir. Türkiye'de karikatürü endüstriye dönüştüren, dünyanın 3. büyük mizah dergisini çıkaran odur. Ancak Aral, derginin satışını sürdürebilmek için çizerleri kendine uydurdu. Bu çizerler kendi kişisel çizgilerinde yürüyebilselerdi Gırgır'da çizemezlerdi. Bu nedenle Oğuz Aral'ın istediği gibi çizdiler. Bugün hâlâ ne satıyorsa onu çiziyorlar " diye konuştu. Turhan Selçuk , Semih Balcıoğlu, Ali Ulvi gibi çizerlerin Türk karikatürüne kişilik getirdiğinin altını çizen Gülen, " Ancak bugün hem basında, hem karikatür alanında o kişilik eksik. Bunun nedeniyse basının bugünkü perişan hali. Türkiye'de bugüne kadar karikatüristlerin bu kadar çok mahkemeye verildiği bir dönem olmamıştı" diye devam etti. 14 yıl "Çarşaf ' dergisinde çizen Gülen, şu sıradan İnkılap Kitabevi için Victor Hugo'nun Notre Dame'ın Kamburu, Alexandre Dumas 'nın Üç Silahşörler gibi klasik yapıtları çizgi roman haline getiriyor.


MİZAHHABER'İN NOTU:

Sn. Ergin Gülen'in, Tayyar Özkan'ın belki de yıllarca ülkeden uzakta kaldığı için, Türk karikatürcüsünü iyi değerlendiremediği, ABD eksenli bakışına yanıt vermesini yerinde buluyoruz ancak Oğuz Aral'la ilgili söylediklerine KATILMIYORUZ!
Oğuz Aral'ın şüphesiz yanlışları, hataları da olmuştur ama bizler eğer bugün mizahla uğraşabiliyorsak onun yarattığı rüzgarla sağlanmıştır bu. Hayatını insan yetiştirmeye adamış bir usta böyle bir cümleyle, bir kalemde harcanamaz. Eğer Sn.Gülen'in dediği gibi bugün mizah dergilerinde çalışanlar hala onun gibilerse, onu aşamamışlarsa bu Oğuz Aral'dan çok onların suçudur ve eksikliğidir. Oğuz Aral'ın yanından çıkıp da, kısır dergicilik anlayışının dışına çıkan pek çok çizer ve yazar da vardır, Oğuz Aral'ı eleştireceğiz diye bu isimleri unutup, hem Oğuz ustaya, hem de onlara haksızlık yapmayalım Sn.Gülen... Ne yazık ki bu yazı, sonuç itibarıyla; Tayyar Özkan'a yanıt vermekten çok, benzerlerini daha önce de pek çok gördüğümüz tipik bir Oğuz Aral'ı harcama yazısı olmuş gibi geldi bize... Sizden daha geniş bir bakış açısı beklerdik doğrusu...