25 Ocak 2008 Cuma

MEDYAKUP
YAZIYOR...
Karikatürcüler
nasıl konuşamaz
ya da "nası yani?"
24 Ocak Perşembe akşamı kanallar arasında dolanırken tesadüf eseri Cnn-Türk kanalında Beyaz ile Güven Kıraç'ın birlikte sunduğu "NASI YANİ" adlı programa denk geldim. Konunun "Karikatür ve Karikatüristler" olduğunu ve stüdyoda 6 tane karikatürcü bulunduğunu görünce, aman be tam zamanı izle bunu Medyakup, deyip başladım izlemeye... Zira medyamız karikatürcüleri-mizahçıları öyle sıkça ekrana çıkartmıyor, onlara her zaman söz hakkı tanımıyor...Hele hele karikatürün bu kadar "tu kaka" olduğu, geri düştüğü, kötü bir şey gibi görüldüğü, dava konusu olduğu günümüzde karikatürcülerin bizlere ne çok aktaracağı dert ve sorun vardır diye heyecan içinde başladım beklemeye... Bekleyiş o bekleyiş... Programa konuk olan Hasan Kaçan, Latif Demirci, Erdil Yaşaroğlu, Adanalı çizer Mustafa Öncül, kadın çizerler; Meral Onat ve Gülay Batur, ya hep birden konuştular ya da hep birden sustular program boyunca... Karikatürcü takımının konuşamadığına bir kez daha tanık oldum. Yıllar önce "Siyaset Meydanı"nda da tanık olmuştum buna benzer bir duruma. Oysa konuşulacak, anlatılacak ne çok şey vardı?.. Onlar bize Gırgır'ı bile anlatamadılar... Mizah dergilerinin halini ortaya koyamadılar... Karikatürcüye yakışacak olan samimiyet içinde değillerdi. Hasan beye, bulunduğu konum itibarı diyecek lafım yok. Ondan herhangi bir iktidar eleştirisi beklemek zaten komik olur. Peki ya diğerleri?.. Karikatürcüler ya çok korkar olmuş ya da tamamen duyarsız hale gelmişler... Yazık... Bu mudur karikatürcülük arkadaşlar?.. Programa Adana'dan gelen Mustafa Öncül, sorunu tek parti iktidarına bağladı. Koalisyon olunca daha esnek bir ortam oluyormuş, şimdi tek parti olduğu için daha sıkıymış... Oysa ne koalisyonlar gördü bu ülke, bakınız: Milliyetçi Cephe filan gibi... Sorun tek parti filan değil, sorun faşist ve dinci bir partinin iktidarda olması... Daha geçen gün iki karikatürcü hakkında başlatılan soruşturma bile karambole getirildi bu programda... Gerçekleri söylemek epeyce yürek istiyor artık... Anlaşılan karikatürcü arkadaşlar artık topa girmek istemiyorlar... Ya da zerre kadar umurlarında değil ülkede yaşanan rezillikler... Onun için program boyunca "geyik" çevirip, laklak yaptılar, pek çok soruya yanıt bile vermeden programı fokur fokur kaynattılar. Gene bir ara, en doğru lafları içlerindeki en genç çizer Erdil Yaşaroğlu söyledi biraz da olsa. Karikatürcünün çok zengin, çok güçlü yan iktidar çevreleriyle fazla yakın olmasının bu işi bozacağını anlattı bir şekilde. Dergilerinde hala politik mizah yaptıklarından bahsetti. Sonra Beyaz "Fazla para karikatürcüyü bozuyor mu" deyince gene lafı evirme-çevirme faslına girildi . Hasan bey, "fazla parayı bozdurursan pek bozmaz" gibisinden bir espri yapmaya çalıştı. Ne de olsa "Kurtlar Vadisi"nin yapımcısı Pana Filmin ortaklarındandır kendisi... Daha çok şirket ortağı gibiydi dün geceki konuşmaları. Yıllar önce ki, o hınzır ve yaratıcı mizahçı Hasan yoktu tabii ki karşımızda...
Hürriyet'in çizeri Latif Demirci de, veremediği ya da vermediği yanıtlarla epeyce idare etti maçın sonunu geçiştirmeye çalışan, hakemin bitiş düdüğünün çalmasını bekleyen bir futbolcu misali... Şahsen üzüldüm haline... İnsan bu programı izleyince, karikatürün ve karikatürcünün hayatı harika ve meslekte en ufak bir sorun yok diye düşünüyor açıkçası. Başbakana hak veriyor hatta... Yoksa stüdyodakiler mi çok rahat durumdalar?.. Velhasılı, karikatürcüler bir kez daha konuşmayı beceremediler... Bir kez daha fırsatı teptiler... Onlar için bu bir fırsatsa tabii ki... Pek öyle değildi sanırım... Ben bu programın sonunda iktidar çizeri olduğu için Salih Memecan'a gereksiz yükleniliyor diye düşündüm işin acı gerçeği... Salih bey, iktidar çizeri olduğunu net olarak ortaya koydu en azından. Kıvırmıyor. Bana iyi bir ders oldu, bir daha bir kaç karikatürcüyü birarada gördüm mü, hemen zap yapacağım başka kanala... Çünkü karikatürün ve karikatürcünün bu hale gelmesine bir mizahsever olarak dayanamıyorum, üzülüyorum... Yazık!.. Bir zamanların çiçeği burnunda çizerlerinin burunları koku almaz olmuş belli ki... Onları yetiştiren büyük usta Oğuz Aral'dan gelen sızlamaları inanın ben bile hissettim dün gece... Karnelerin verildiği, sömestrin başladığı bugün hepsine ZAYIF VEREREK bitiriyorum sözlerimi!..
YAKUP YAZICI